Schema

För att se hela schemat och passbeskrivningar, scrolla ner på sidan.

Ladda ned schemat som PDF här!

Översiktsschema, Träningsmagi 2015

FUNKTIONELLTYOGADANSCYKEL M.M.FÖRELÄSNING UTE/VATTEN
08:00-10:00Incheckning
09:00-09:45Morning Bliss Yoga
Veronica Jäderlund
Morning Dance: Zumba
Carina Ödman
Morning Run
Kristin Hammarsträng
Malin Lundskog
09:45-10:00Paus
10:00-11:00Cirkelfys med Puls = Smart Träning
Mårten Nylén
AcroYoga
Lisa Holmgren
AfHo®
Åsa Fornander
Trappstegen (cykel)
Ida Engelin
Bodymindtrenden inom gruppträning
Pernilla Lorentzen
Stenåldersträning
Maria Stjernqvist
11:00-11:15Paus
11:15-12:15FULLT! Pink Gloves Boxing
Joakim Grönqvist och Jacob Axdorph
Mindset Meditation
Annette Lefterow
SOMA MOVE
Pernilla Lorentzen
Kinesis/SkiErg
Linda Lönn
Så skapar du en lönsam gruppträning
Elenor Sognefors
Fit2Run
Linn Jansson
12:15-13:30Lunch
13:30-14:30Runners Strenght
Rubin McRae
Yogalates
Annette Lefterow
Barre Move
Åsa Fornander
Cardiac Explosion
(cykel)
Malin Frykberg
Kör på - det sitter i leendet
Mårten Nylén
Ruffie
Musse Hasselvall
14:30-15:00Paus
15:00-16:00Fortgjort Bål & Balans och PulsTräning
Elenor Sognefors
Jennie Österberg Balder

Work, Play, Yoga
Veronica Jäderlund
Hip Hop Bea(S)ts
Maria Huhtinen
Kinesis/SkiErg
Linda Lönn
Hållbar instruktör
Maria Stjernqvist
CrossNature®
Anna Adelman
16:00-16:15Paus
16:15-17:15Pink Gloves Boxing
Joakim Grönqvist och Jacob Axdorph
YinYoga
Pernilla Lorentzen
DanceWithMe TANGO & Jive
Elenor Sognefors
Jennie Österberg Balder

En resa i ditt inre (cykel)
Per Tuominen
Att skapa träningsmagi
Åsa Fornander
FULLT! Mamma Mia
(vattenträning)
Anna Boström
19:00After Workout! Scandic Swania

Scrolla ner för passbeskrivningar!

Träningsmagi 2015 logga

 

Schema med passbeskrivningar, Träningsmagi 2015

TIDPASSBESKRIVNING
08:00-10:00Incheckning
Droppa in när det passar dig!
09:00-09:45Pass 1Välj mellan:
Morning Bliss YogaVäck kroppen med ett lugnt men kraftfullt flöde med bliss som intention. Låt nyfikenheten leda dig att utforska dig själv - din kropp, ditt andetag och ditt sinne - och förbereda dig för dagen. En yogaklass där alla kan vara med!
Veronica Jäderlund
Morning RunVäck kroppen med en morgonjogg! Vi delar upp oss i flera olika fartgrupper så alla kan vara med.
Kristin Hammarsträng
Malin Lundskog
Instruktörer från Arena Älvhögsborg
Morning DanceVäck kroppen med dans! Zumba är ett latininspirerat, fartfyllt danspass där vi blandar salsa, marengue och cumbia i en härlig mix.
Carina Ödman
10:00-11:00Pass 2Välj mellan:
Cirkelfys med Puls = Smart Träning

Activiologga
En rolig och effektiv cirkelträning som aktiverar hela kroppen. Samtliga övningar kan anpassas efter din egen nivå så alla kan vara med. Cirkelfys med puls är ett effektivt sätt att träna på, med många toppar att nå, där du som deltagare kan styra efter dina egna förutsättningar.
Mårten Nylén
AcroYogaVälkommen att testa ett utmanande, kommunikationsstärkande, balanserande och urkul yogapass i samarbetets tecken!
Lisa Holmgren
AfHo®

AfHo - logga
Detta pass hämtar sina starkaste influenser från Afro och House - Afro som i stora dynamiska rörelser som öppnar upp och frigör - grymt bra för stela bröstryggar, framåtroterade axlar och inskränkt rörlighet i överkroppen. Förutom att det är bra för ökad rörlighet kan du se det som coreträning i dansant form då de allra flesta rörelser utgår från center och förbättrar både kroppskontroll, bålstabilitet och hållning. House - som i fotarbete och jackin', där du får möjlighet att stimulera koordination och motorik - och gunget gör att du får en skön känsla i kroppen - du kan röja loss utan prestige.
Åsa Fornander
Bodymindtrenden inom gruppträning (föreläsning)Yoga, Mindfulness och Bodymind är hetare än någonsin och för många har det öppnat sig en helt ny värld genom dessa tränings- och livstilsformer. Mycket handlar om att flytta uppmärksameten inåt och att låta kropp och sinne samverka. Ta med dig upplevelsen utanför mattan och applicera detta tankesätt på allt i din vardag, använd dig av det in din egen träning och lyft ditt instruerande till en högre nivå. Bli stark och mjuk. Inifrån och ut.
Pernilla Lorentzen

Föreläsningarna riktar sig framför allt till dig som är instruktör.
Trappstegen
(cykel)
I det här passet kommer vi jobba oss upp och ned i ansträngning. Vi bibehåller pulsen en stund på varje trappsteg och når toppen i mitten av passet. Pulstrappan ned igen kommer möjliggöra en god återhämtning så du kan ladda om inför resten av dagen. Tillsammans skall vi energiboosta kroppen & skapa träningsmagi!
Ida Engelin
Stenåldersträning Här använder vi skogen som vår arena och tar till vara på den energi som naturen ger oss. Vi rör oss, anpassat tempo efter gruppen, på en ca 4km lång ”bana” i varierad terräng. Längs med vägen stannar vi till och gör funktionella övningar med stenar, stockar eller vår egen kroppsvikt.
Maria Stjernqvist
11:15-12:15Pass 3Välj mellan:
Pink Gloves Boxning

PGB - logga
FULLT! Pink Gloves Boxing är ett ”small group training”-koncept där du får tillgång till boxningens effektiva och roliga träning utan att behöva sparras mot någon eller riskera att bli slagen. PGB lägger stor vikt vid att ständigt finslipa din boxningsteknik och terminssystemet låter dig möta nya tekniker och ställas inför komplexare kombinationer allt eftersom dina färdigheter utvecklas. PGB bygger på tanken att alla har en mästare inom sig. En mästare som är unik för varje individ och som tillåts komma fram med stödet från en grupp och i känslan av gemenskap. Inom PGB brukar vi använda uttrycket Reveal The Champion (Ta fram mästaren i dig) – men den egentliga betydelsen är att vi tar fram mästaren i varandra.
Joakim Grönqvist och Jacob Axdorph
Mindset Meditation

Mindset meditation - logga
Mindset meditation bygger på den nya trenden av klasser med guidad meditation. Här får du vägledning att dämpa stress, uppnå medveten närvaro och även redskap att frigöra negativa tankar och programmera sunda och välgörande tankar. Andningsteknik, rogivande yogapositioner och självmassage utgör grunden för detta koncept, även kallat Anelow.
Annette Lefterow
SOMA MOVE®
SOMA MOVE® är rörelse och kunskap förenat - en filosofi, en lära och en rörelseform. Det är en filosofi därför att vi alltid ställer oss frågan "Varför?". En lära därför att vi lär ut de svar vi får, och det är en rörelseform därför att vi praktiserar det vi lär. SOMA MOVE® är ett holistiskt sätt att träna som är atletiskt och samtidigt mjukt. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet.
Pernilla Lorentzen
Så skapar du en lönsam gruppträning
(föreläsning)
Hur kan du och din träningsanläggning nå lönsamhet och vilka är de viktigaste aspekterna för att lyckas med sin gruppträningsverksamhet?
Vad kännetecknar en bra instruktör och vilka egenskaper bör vi värdesätta?
Vilken personal ska vi rekrytera - människor som är ”världsmästare” på djupa knäböj eller människor som har social förmåga?

Under denna föreläsning kommer vi att belysa viktiga ämnen;
- Målgrupper, vem är vår kund?
- Vilken betydelse har gruppträningen?
- Vilka anställer vi? Instruktörer eller inspiratörer?
- Hur får vi in nya deltagare i gruppträningssalen?
Elenor Sognefors

Föreläsningarna riktar sig framför allt till dig som är instruktör.
Kinesis/SkiErg Under detta pass får du testa både Kinesis och SkiErg - vi delar gruppen i två och byter efter halva tiden. Kinesis gör din träning friare, mer naturlig och utan begränsningar - funktionell träning och tredimensionella rörelser. SkiErg är längdskidåkning tillgängligt för alla! Här får du träna styrka och uthållighet i såväl ben, armar och core.
Linda Lönn
Fit2Run

Urban tribes - logga
Fit2Run är den nya löpinspirerade gruppträningsklassen utomhus. Klassen består av uppvärmningsjogg på 10 min, följt av 4 stationer där du utmanas i styrka, löpintervaller, löpteknik samt spänstövningar, alla egenskaper en löpare behöver. Klassen är glädjefylld och inspirerande, den varierar i intensitet och utmanar hela kroppen.
Linn Jansson
13:30-14:30Pass 4Välj mellan:
Runners Strenght

Urban tribes - logga
Runners Strength är den nya löpinspirerade gruppträningsklassen inomhus. Klassen består av 5 block med frekventa ”drills” mellan blocken för att få upp pulsen. Klassen utmanar både hjärta, muskler, styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Klassen passar alla som vill ha en varierande, utmanande och glädjefylld upplevelse.
Rubin McRae
Yogalates

Yogalates - logga
Yogalates förenar det bästa av två världar, yoga och pilates. Dynamisk yoga i kombination med effektiv pilates utgör grunden i detta pass som bygger styrka, balans och smidighet i kropp, tanke och själ. Prova yogalates sol- och månhälsningar, ayurvediska rörelsemönster och dämpa stress med meditativ andning. Yogalates ger dig den träning som du behöver. Inom Yogalates-konceptet finns även träningspass med träningsring, balansboll, gummiband och en hammock i luften.
Annette Lefterow
Barre Move

Barre Move - logga
Barre Move är ett nytt träningskoncept i gruppträningsform. Inspirationen till den här klassen kommer främst från balett, yoga och funktionell träning. Under en klass får du träna igenom hela kroppen på ett effektivt men ändå skonsamt och funktionellt sätt. På Barre Move tränar du styrka, kroppskontroll, bålstabilitet, rörlighet och balans på ett lättsamt och tillåtande sätt. Du kommer förbättra din hållning och bli medveten om eventuella obalanser i kroppen, som du självklart kommer att kunna träna på att jämna ut och balansera upp. Du behöver inte ha tränat balett eller yoga förut – alla moment utgår från basövningar i de olika teknikerna. Barre Move är ett koncept som utvecklas av Maria Olofsson och Åsa Fornander
Kör på - det sitter i leendet
(föreläsning)

Activiologga
Hur kan du som instruktör jobba med deltagarnas motivation?
En inspirationsföreläsning där Mårten pratar om träning och hälsa utifrån individens förutsättningar:
Hur man effektivt får in träning i sin vardag och att lyckas motivera sig själv, hur man hittar jämnvikt mellan träning, kost, vila och mental balans och hur det påverkar ens välmående och resultat.
Mårten Nylén

Föreläsningarna riktar sig framför allt till dig som är instruktör.
Cardiac ExplosionMusic. Live DJ. Inspiration. High intensity. Explosion!
Häng med på en klass du sent kommer att glömma - här matchas DJ:n Rob Andreas musik med Malins inspirerande spinningklass, och tillsammans tar de dig längre och högre än du trodde var möjligt.
Malin Frykberg
Ruffie

Ruffie - logga
Med influenser från brottning och kampsport skapades Ruffietraining. Sparringövningar förenklades för att man helt utan förkunskaper skulle kunna vara med på ett pass. Under ett Ruffiepass kombinerar vi par-, kamp-, och individuella fysöningar till ett innovativt träninskoncept där du får träna styrka, kondition, koordination och balans i ett och samma pass. Kampmomentet resulterar ofta i att du tränar hårdare än du tänkt dig. Du överpresterar, inte så mycket pga tävlingsmomentet, utan för att du vill bidra till din partners träning. Det gör också träningen roligare. Efter ett pass känner du dig upprymd, trött, men ändå med ny energi!
Musse Hasselvall
15:00-16:00 Pass 5Välj mellan:
FortGjort

FortGjort - logga
Under detta pass får du testa två FortGjort-klasser:
FortGjort Bål & Balans fokuserar på att förbättra styrkan och stabiliteten i magen och ryggen. Här ges du fyra positiva träningseffekter: Stabilitet, balans, rörlighet och styrka. Med effektiva och roliga övningar kommer du öka din bålstyrka, kroppskontroll och balans. I denna aktivitet tränar alla deltagare i sitt eget tempo och efter egna förutsättningar.
FortGjort PulsTräning består av övningar och rörelser för att förbättra din kondition och syreupptagningsförmåga. Detta kommer också att medföra en ökad förbränning i din kropp. Här arbetar du i tidsbestämda intervaller och i egen hastighet och nivå. Varje intervall består av enkla och effektiva övningar eller rörelser och de ska upprepas så många gånger du hinner. En träningsform med mycket puls och massor av energi!
Elenor Sognefors och Jennie Österberg Balder
Work Play YogaYoga är ett perfekt komplement till all form av träning. Klassen utmanar din styrka, balans och rörlighet och ger dig verktyg att ta med dig för att utvecklas i din övriga träning. Med ett leende på läpparna och fokus på närvaro och andning guidas du genom ett starkt flöde. Klassen riktar sig framför allt till dig som inte har yoga som din huvudträning - du kanske springer mycket, styrketränar eller kör crossfit?
Veronica Jäderlund
Hip Hop Bea(S)tsEn energisk, rolig och garanterad svettig dansklass med coola moves till den bästa hiphopmusiken - det är exakt vad Hip Hop Bea(S)ts har att erbjuda till alla brinnande danssjälar. Inga förkunskaper krävs, då fokus ligger på bra pedagogik och att instruktören alltid anpassar koreografin efter deltagarna. Kom och locka fram ditt inre hiphopmonster på en klass full av attityd och ren dansglädje!
Maria Huhtinen
Hållbar instruktör
(föreläsning)
Att jobba som instruktör är fantastiskt utvecklande och kul. Det är också krävande och slitigt för din kropp. Denna workshop är till för dig som är intresserad av hur du kan träna din egen kropp till att bli så hållbar som möjligt!
Workshopen innehåller bl.a: hållning, trepunktsregeln, pyramiden, kroppens olika rörelseplan och mycket mer. Lyssna på Marias egen berättelse från hårt tränande instruktör och tävlingsinriktad elitmotionär till stark och hållbar instruktör som inspirerar andra till att börja inifrån och ut.
Maria Stjernqvist

Föreläsningarna riktar sig framför allt till dig som är instruktör.
Kinesis/SkiErg Under detta pass får du testa både Kinesis och SkiErg - vi delar gruppen i två och byter efter halva tiden. Kinesis gör din träning friare, mer naturlig och utan begränsningar - funktionell träning och tredimensionella rörelser. SkiErg är längdskidåkning tillgängligt för alla! Här får du träna styrka och uthållighet i såväl ben, armar och core.
Linda Lönn
CrossNature®
CrossNature
Häng på trenden som är här för att stanna! CrossNature® är funktionell utomhusträning med naturen och kroppen som redskap. Styrka och kondition, med fokus på styrka, tränas i natursköna områden året om. Årstiderna, naturen och övningarna ger en skön och effektiv variation både för kropp och själ. Vi blandar singelövningar, parövningar och gruppövningar. Under att pass förflyttar vi oss till olika platser och terräng. Vi kan, med ett positivt ledarskap, utmana både nybörjare och elitidrottare på samma pass. CrossNature® är ett perfekt komplement till löpning! Välkommen ut! Läs mer på www.crossnature.se
Anna Adelman
16:15-17:15Pass 6Välj mellan:
Pink Gloves Boxning

Pink Gloves Boxing är ett ”small group training”-koncept där du får tillgång till boxningens effektiva och roliga träning utan att behöva sparras mot någon eller riskera att bli slagen. PGB lägger stor vikt vid att ständigt finslipa din boxningsteknik och terminssystemet låter dig möta nya tekniker och ställas inför komplexare kombinationer allt eftersom dina färdigheter utvecklas. PGB bygger på tanken att alla har en mästare inom sig. En mästare som är unik för varje individ och som tillåts komma fram med stödet från en grupp och i känslan av gemenskap. Inom PGB brukar vi använda uttrycket Reveal The Champion (Ta fram mästaren i dig) – men den egentliga betydelsen är att vi tar fram mästaren i varandra.
Joakim Grönqvist och Jacob Axdorph
YinYogaYin yoga är en blandning av yoga och mindfulness. En lugn, skön och avslappnande klass där vi utför relativt enkla, mjuka yogaövningar och stannar i dem en längre tid samtidigt som vi slappnar av i hela kroppen och vilar i nuet. Alla övningar är sittande eller liggande och ökar flexibiliteten i våra höfter, benmuskler och gör hela ryggraden mer böjlig.
Pernilla Lorentzen
DanceWithMe

Dance with me - logga
Under detta pass får du testa två varianter av DanceWithMe.
DanceWithMe - TANGO; Heta känslor och distinkta rörelser! Tango är en eldig dans med mycket känslor och typiskt för tangon är de tydliga rörelserna och markanta huvudrörelserna. Tangon har vuxit fram under lång tid och präglats av olika influenser och dansen har sina rötter ifrån Argentina och Kuba. Nu har du möjlighet att inspireras av tangons magiska värld, i en dans skapad av Tony Irving.
DanceWithMe - JIVE; Fart och fläkt! Tony Irving har koreograferat en fantastisk rolig, fartfylld och lättsam Jive för dig! Jive är en kombination av jitterbugg och Swing som kombinerar det bästa av flera dansvärldar. Snabba fötter, kvicka rörelser men ändå enkelt och följsamt. Jive ger en underbar energi och får svetten att rinna och mungiporna att peka uppåt!
Elenor Sognefors och Jennie Österberg Balder
Att skapa träningsmagi
(föreläsning)
Vissa klasser man går på etsar sig fast i minnet, och vissa instruktörer fyller alltid sina klasser och har långa väntelistor. Vad kan du lära dig av dem? Under denna föreläsning får du tips på hur du kan jobba för att skapa träningsmagi under dina klasser, och få deltagare som återkommer gång, efter gång, efter gång!
Åsa Fornander

Föreläsningarna riktar sig framför allt till dig som är instruktör.
En resa i ditt inre
(mindcykel)
Avsluta dagen med en mindklass på cykel! På det här passet får du möjlighet att göra en resa i ditt inre. Du bestämmer själv målet för resan och hur vägen dit ser ut - men längs vägen dyker det upp några hinder som du ska ta dig över. Fokus ligger på att vara närvarande i nuet och att med viljans och tankens kraft samla styrka och mod för att övervinna hindren så att du känner dig som en segrare när du kommer fram till målet. På en intensitetsskala mellan 1 och 5 kommer vi mest att jobba på nivå 3-4 och några gånger närma oss nivå 5.
Per Tuominen
Mamma Mia
MammaMia
FULLT! Ett härligt vattenpass där du får återuppleva hela berättelsen från "Mamma Mia The Movie". Det är filmen och filmmusiken som är den röda tråden i passet, som presenteras med instruktörernas glädje och energi, vilket ger en helhetsupplevelse utöver det vanliga. Varmt välkomna!
Anna Boström och Maria Hansson
19:00After Workout! Scandic Swania