MammaPower – Schema

08:45Incheckning
09:30Välj mellan:
Lofsans mammaträning

På det här passet individualiserar vi nivån och anpassar träningen utefter dina förutsättningar och din mammakropp. Vi jobbar med ett helkroppsinriktat styrketräningspass som startar med aktiveringsövningar. Med stabilitet, styrka och bålkontroll i fokus jobbar vi igenom hela kroppen med säker och effektiv träning som kärna. Vi använder pilatesboll, matta, hantlar och band för att skapa lättillgänglig träning som känns lika effektiv hemma som på gymmet.

lovisa-sandstrom100Lovisa ”Lofsan" Sandström är PTn och entreprenören som skriver en av Sveriges största bloggar inriktad på familjeliv och träning för kvinnor, särskilt under och efter graviditet. I slutet av sommaren kommer hennes andra bok, "Lofsans mammaträning".

(träningspasset passar både dig som är gravid och dig som redan fått barn)
Näringsboosta familjematen!

  • Klassiska barnrätter i ny tappning
  • Mat som barn gillar
  • Hur lagar du bra familjemat på 15 minuter?
  • Vilka råvaror är smart att ha hemma?
  • Tips på nyttiga mellanmål
elmina-saksi100Elmina Saksi är leg. dietist och hem- och konsumentkunskapslärare. Hon har tre barn under sex år och driver företaget Föräldrafitness som fokuserar på gravida och nyblivna mammors hälsa.

(föreläsningen passar både dig som är gravid och dig som redan fått barn)
10:30Paus
11:00Välj mellan:
MammaMage (workshop)

Lär dig hur du på bästa sätt kommer igång igen efter graviditeten! Träna först upp din mammamage, så du blir stark innan du tränar annat. Här får du veta hur du gör på bästa sätt, och vilka övningar som är bra. Övningarna kan göras på hemmaplan och kräver inga redskap. Det är träning INNAN plankan, situps, löpning och styrketräning. Det är träning som minskar risken att få ont i ryggen och som hjälper till att läka kroppen, magen och ev diastas. Läs mer på mammamage.se

katarina-woxnerud100Katarina Woxnerud är leg naprapat och har arbetat med träning på heltid i över 25 år. Hon är en uppskattad föreläsare och utbildare och hon figurerar ofta som expert i tidningar, TV och radio.

Foto: cederman.se

(workshopen passar både dig som är gravid och dig som redan fått barn - störst nytta har du av den efter förlossning!)
Livspussel & mammapower

Under denna föreläsning pratar Sofia om livspusslet - hur ska en egentligen få ihop träning, bra mat, hemmafix, aktiviteter - och behålla glädjen? En peppföreläsning till dig som är mamma!

sofia-bursjoo100Sofia Bursjöö driver den populära bloggen UPPOCHHOPPA.SE, som listas topp 3 över svenska träningsbloggar av Twingly/bloggportalen. Hon är dessutom delägare i Lithman & Bursjöö AB som driver WWW.TRÄNINGSEVENT.SE, ett annonsnätverk för bloggare, gör PR-event, bloggshops, utbildar säljare med mera. Sofia har två barn!

(föreläsningen passar både dig som är gravid och dig som redan fått barn)
12:00Lunch
13:00Välj mellan:
Good enough för föräldrar

Vad är det vi för vidare till våra barn, när vi utstrålar att allt måste bli perfekt? När vi aldrig säger nej, när vi sällan sitter ner mer än en kvart i taget eller prioriterar en glänsande diskbänk? Handen på hjärtat: Hur ofta lägger du fram klädhögar så att barnen har rätt kläder i skolan? Är du bonuspappan som gör allt för att bli godkänd av nya fruns ungar? Eller maxar du utflyktsmatsäcken för att visa dig duktig för fröken? Stressar du till dagis för att hämta tidigt fastän barnet vill fortsätta leka? Eller är du en tonårsförälder som har svårt att sätta gränser av rädsla för konflikt? Eller kanske har du ett yrke där du möter barn och aldrig tycker att du blir nöjd med din insats utan alltid borde gjort mer?

elisabeth-100Elizabeth Kuylenstierna (tidigare Gummesson) har tre döttrar och är sedan tio år engagerad hos BRIS samt hos Ecpat. Hon pratar regelbundet med barn om livets alla stora och små frågor, även med familjer vid sin mottagning i Stockholm

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

(passet passar både dig som är gravid och dig som redan fått barn)
Amning och träning
  • Allmänt om amning
  • Vanliga frågor kring amning
  • Behöver du tänka på något särskilt när du ammar och tränar?
  • Kost och amning
  • Mjölksyra och amning
  • Stress och amning
anna-herting-100Anna Herting är talesperson för Amningshjälpen, en ideell verksamhet som ger råd till mammor kring amning. Foto: Felix Reychman



therese-wallin100Thérèse Wallin är PT med inriktning på rehabilitering, funktion, mammor och gravida och har under många år varit engagerad i Amningshjälpen. Hon har fem egna barn!

(föreläsningen passar både dig som är gravid och dig som redan fått barn)
14:00Paus
14:30Välj mellan:
Prenatal och postnatal yoga

En yogaklass där vi i första delan fokuserar på hur yogan kan hjälpa mamman att hitta ett lugn, styrka och fokus samt att öppna upp inför en stundade förlossning. Den andra delen av lektionen fokuserar vi på hur den nyförlösta mamman med hjälp att yoga kan läka, stärka kroppen och mjuka upp axlar, skuldror och nacke som ofta är områden som blir stela och ansträngda.

jennie-liljeforsJennie Liljefors är sedan många år tillbaka gravidyogalärare, profylaxkurslärare samt doula (hjälpkvinna vid förlossning). Hon har 10 års erfarenhet av yogaundervisning och lär ut Anusarainspirerad yoga, gravidyoga och yin yoga. För Jennie är linjering A och O för att låta energin flöda friare. Som den skickliga pedagog hon är förmedlar hon detta med både mjukhet och humor. Hon är mycket uppskattad för sina kreativa och roliga klasser!

Jennie är en del av Yogamom by Yogobe där vi inspirerar, vägleder och ger stöd till gravida och mammor inom hälsa, träning och yoga med och genom ett community på Facebook och videos online.
(passet passar både dig som är gravid och dig som redan fått barn)
FAMILJESPRATTEL - bus och kul tillsammans!

Roligt, hälsosamt och utmanande för både små och stora.

Givetvis skall du inte lägga av med din aktiva livsstil bara för att du har barn!
Lär dig några smarta knep på hur du får med barnen i träningen.
En extra bonus med att träna med barn är att de tar till sig den aktiva livsstilen. Träna därför tillsammans så får ni inte bara motion och roliga upplevelser - du lägger också grunden till en hälsosam livsstil för dina barn.

Små barn älskar att röra på sig.
Låt dig inspireras under denna workshop - hur kan vi träna oss själva genom att passa på att leka med våra barn? I stället för att inte hinna med att träna kan vi se till så att vi rör på oss och samtidigt stimulerar våra barn till lek.

linda-wrangell-sjogrenLinda Wrangell Sjögren är stolt mamma till 2 barn - 10 och 8 år. Hon är förskolläraren som sadlade om till att jobba med träning och hälsa på heltid för 10 år sedan och driver numera Norrtälje Träningscenter.
Linda har varit utbildare för Friskis&Svettis Riks Barn/Junior ledare och brinner för att tända barns (och vuxnas) stjärnögon! Är det kul blir det roligare!
15:30Avslutning